Zakaj ne smem kupiti avtobusne karte od Maribora do Ljubljane?

Jure Otorepec

Z vstopom platforme Flixbus na slovenski trg preko linij mednarodnih avtobusnih prevozov se je občutno izboljšala povezanost Slovenije z večjimi mesti v regiji (Dunaj, Rim, Bratislava, Budimpešta itd.).

Vendar žal to ne velja za notranje linije po državi. Preko Flixbusa na primer ne moremo rezervirati direktnega potovanja med Mariborom in Ljubljano.  Teoretično sicer lahko rezerviramo skoraj 6 ur dolgo potovanje s prestopom v Zagrebu, kot je razvidno na sliki spodaj.

Edina povezava trenutno na voljo med Mariborom in Ljubljano, vir: www.flixbus.com

Vendar stvar postane malo bolj zanimiva, če pogledamo možnosti potovanja iz Budimpešte v Maribor oz. Ljubljano. Če pogledate sliko spodaj lahko vidite, da iz Budimpešte odpelje avtobus ob 07:05, ima vmesni postanek v Mariboru ob 11:40 in prispe v Ljubljano ob 13:25.

 

Zakaj mi potem Flixbus platforma za potovanje med Mariborom in Ljubljano ponudi samo potovanje s prestopom v Zagrebu (skoraj 6 ur), ne pa 1 uro 45 minut (vstop v Mariboru 11:40 in prihod v Ljubljano 13:25) dolgo potovanje brez prestopa?

Kot je v intervjuju za časopis Finance razkril Dean Čebohin, vodja razvoja Flixbusa za srednjo in vzhodno Evropo, notranjega prometa med slovenskimi mesti Flixbus trenutno žal ne sme ponujati: “V Sloveniji ne moremo odpreti nobene notranje povezave, tudi če bi bila povsem tržna. V petih letih pa bomo tudi ponudnik na nacionalnem trgu.”

Čebohin se je dotaknil tudi povezave Maribora in Ljubljane:  “Vendar ne mi reči, da v Sloveniji ni več potenciala za povezave med Ljubljano in Mariborom. Prepričan sem, da lahko zgolj mi uvedemo pet avtobusov in da bodo vsi polni. Pa še vsi drugi ponudniki lahko delajo.”

Torej bi že zdaj lahko potovali povsem brez subvencij med Mariborom in Ljubljano, če bi se odločili deregulirati panogo avtobusnih prevozov, kot so to storili v državah Zahodne Evrope (glej Economist). Namesto zapletenih sistemov subvencij in koncesij bi bilo vredno razmisliti o uvedbi ničelne stopnje DDV za vse oblike javnega prevoza (avtobus, vlak) v Sloveniji. Ničelno stopnjo DDV za javni prevoz trenutno že uporabljajo v Veliki Britaniji in Malti (vir).

Trenutno je javni prevoz pri nas obdavčen po znižani 9,5% stopnji. S tem prevoznik obdrži le dobrih 91 centov prihodkov na vsak zaslužen evro. Glede na to, da javnemu prevozu (poleg lastnega avtomobila) trenutno de facto konkurira neobdavčena platforma za deljenje prevozov (prevozi.org), bi bilo pošteno znižati obdavčitev prevoznikov v javnem prometu.

Deregulacija in znižanje davka bi tudi močno znižala vstopne ovire za vstop novih igralcev na trg, kar bi spodbudilo podjetništvo na tem področju. Navsezadnje se je za obstoj podjetja Flixbus potrebno zahvaliti prav deregulaciji nemškega trga avtobusnih prevozov leta 2013 (vir).

3.10.2017